lunes, 2 de diciembre de 2019

TREBALLEM EN GRUPS COOPERATIUS


El curs passat,  l’equip de mestres de l’escola, vam iniciar una formació per incloure el treball cooperatiu dins de les nostres aules.


Mestres i alumnes estem aprenent junts a cooperar per aprendre i a aprendre a cooperar, que és una visió innovadora del procés d’ensenyament-aprenentatge.
Per a treballar cooperativament, es divideix  l’alumnat en equips bases. Aquests grups seran heterogenis i, un cop formats, es mantindran durant un temps (aquest any es mantindran tot el curs). Cada equip elaborarà, amb ajuda dels mestres,  un “pla de l’equip” on escriurà, per consens:  quins són els seus objectius durant la durada del pla, quin rol exercirà cada membre del grup (hi ha una sèrie de càrrecs i funcions que es treballen prèviament) i quins són els compromisos individuals de cada alumne de l’equip. Quan arribi la data pactada, es valorarà el pla de l’equip, reflexionant sobre cada aspecte i proposant millores. La valoració del pla donarà les pautes per l’elaboració d’un nou pla de l’equip, amb nous objectius, rols i compromisos.



El treball cooperatiu consta de diferents àmbits d’actuació: la cohesió del grup, aprendre a cooperar i fer servir el treball cooperatiu  per a aprendre coses noves.
Per a cada un dels àmbits, hi ha diferents activitats i estructures de treball, que els alumnes ja van coneixent. Cada activitat o estructura té un nom i unes pautes que es treballen i es recorden abans de dur a terme la sessió.
Desprès de cada sessió de treball cooperatiu, fem una reflexió de com ha anat i l’anotem al diari de sessions, per tal de tenir en compte allò que ha anat bé i allò que hem de millorar.


Aquest tipus de treball és molt motivador i enriquidor, ja que deixa de banda la competitivitat i individualitat i fomenta la participació de tots dintre de les seves possibilitats. Cada alumne aporta alguna cosa al grup i el resultat final beneficia a tots. A la vegada, es treballen diferents valors, com poden ser l’ajuda, la solidaritat, la capacitat d’escoltar, l’empatía, la cooperació, la reflexió, la autocrítica, la superació...
Treballar en equips base fomenta la cohesió del grup i l’atenció a la diversitat. Un alumne brillant, pot consolidar els seus aprenentatges al ser capaç d’explicar conceptes als altres. Un alumne amb dificultats, rep l’ajuda dels companys i comparteix l’èxit, de manera que la seva autoestima es veu reforçada. Tots els membres tenen una funció i una responsabilitat, de manera que entre tots cooperen fins, per consens, resoldre l’activitat proposada.

A la comunitat de grans, gaudim del treball en equip i som cada vegada més capaços de fer-ho amb èxit.  Aprendre junts ens està fen més grans!

No hay comentarios:

Publicar un comentario