miércoles, 22 de marzo de 2023

Padrins de lectura

El gust per a la lectura, i la lectura en sí, és fonamental en l’educació del nostre alumnat així que, per tal de dinamitzar-ne el seu aprenentatge, ara sense les restriccions podem tornar a engegar el projecte de Padrins Lectors/es. 

Es tracta d’una activitat cooperativa que consisteix a fer que els i les alumnes més grans (5è i 6è) siguin padrins/es de lectura dels més petits/es (1r i 2n) que encara no tenen assolit del tot el procés de lectoescriptura, i als quals anomenarem fillols i filloles. Això vol dir que cada padrí/na es compromet a ajudar a aprendre a llegir el seu fillol/a i/o a millorar la seva habilitat lectora, al mateix temps que l’engresca i li encomana el gust per la lectura

 Aquesta activitat és molt positiva per a tots i a totes, perquè:

  • Motiva l’alumnat a llegir i els connecta amb els seus interessos.
  • Responsabilitza als/les més grans de l’atenció i cura dels petits, i els fa conscients que ells/es són el seu exemple, amb tot el que això implica.
  • Afavoreix la relació entre els diferents nivells i millora la convivència dins el centre ja que es treballa de forma cooperativa.
  • Permet treballar alhora continguts d’ambdós nivells.

Els objectius que ens proposem són entre altres:

  • Potenciar els aprenentatges per part de tots els i les participants.
  • Crear contextos significatius d’aprenentatge (“llegeixo per comunicar-me i fer-me entendre”, “llegeixo per a algú a qui li interessa escoltar-me”).
  • Establir lligams afectius entre padrins/es i fillols/es al voltant de la lectura.
  • Generar una experiència positiva i plaent de lectura.

Per dur a terme l’activitat, el primer que fan els i les mestres és decidir les parelles de treball, una decisió que es basa en el nivell de competència lectora d’on parteixen els i les participants, així com del seu tarannà i manera de fer i de ser de cadascú. Segons l’evolució aquestes parelles poden modificar-se.

Aquestes parelles treballen juntes durant 8 setmanes, la periodicitat amb què es troben, sempre depèn de les necessitats i possibilitats dels cursos implicats. Això sí, sempre considerant part del temps destinat a la lectura diària. L’espai destinat també varia en funció del dia de la trobada: aules, passadissos pedagògics, pati… 

Des del moment que comença cada sessió, la parella és en principi inseparable; això afavoreix que s’estableixi una relació personal afectiva. S’intenta que els contes siguin escollits pel padrí o padrina, sempre procurant que es tinguin en compte els interessos dels fillols/es (per atraure al màxim el seu interès).

Al mateix temps, aquesta activitat col·labora a la millora de la convivència del centre i fa que, durant activitats com les hores d’esbarjo, les sortides on hi participem tota l’escola… s’hi respiri un clima de cooperació, de col·laboració, d’implicació i d’afectivitat diferent. 

Una experiència del tot gratificant, com podeu veure!




No hay comentarios:

Publicar un comentario