El curs
passat, l’equip de mestres de l’escola,
vam iniciar una formació per incloure el treball cooperatiu dins de les nostres
aules.
Mestres i alumnes
estem aprenent junts a cooperar per aprendre i a aprendre a cooperar, que és
una visió innovadora del procés d’ensenyament-aprenentatge.
Per a treballar
cooperativament, es divideix l’alumnat
en equips bases. Aquests grups seran heterogenis i, un cop formats, es
mantindran durant un temps (aquest any es mantindran tot el curs). Cada equip elaborarà,
amb ajuda dels mestres, un “pla de
l’equip” on escriurà, per consens: quins
són els seus objectius durant la durada del pla, quin rol exercirà cada membre
del grup (hi ha una sèrie de càrrecs i funcions que es treballen prèviament) i
quins són els compromisos individuals de cada alumne de l’equip. Quan arribi la
data pactada, es valorarà el pla de l’equip, reflexionant sobre cada aspecte i
proposant millores. La valoració del pla donarà les pautes per l’elaboració
d’un nou pla de l’equip, amb nous objectius, rols i compromisos.
El treball
cooperatiu consta de diferents àmbits d’actuació: la cohesió del grup, aprendre
a cooperar i fer servir el treball cooperatiu
per a aprendre coses noves.
Per a cada un
dels àmbits, hi ha diferents activitats i estructures de treball, que els
alumnes ja van coneixent. Cada activitat o estructura té un nom i unes pautes
que es treballen i es recorden abans de dur a terme la sessió.
Desprès de cada
sessió de treball cooperatiu, fem una reflexió de com ha anat i l’anotem al
diari de sessions, per tal de tenir en compte allò que ha anat bé i allò que
hem de millorar.
Aquest tipus de
treball és molt motivador i enriquidor, ja que deixa de banda la competitivitat
i individualitat i fomenta la participació de tots dintre de les seves
possibilitats. Cada alumne aporta alguna cosa al grup i el resultat final
beneficia a tots. A la vegada, es treballen diferents valors, com poden ser
l’ajuda, la solidaritat, la capacitat d’escoltar, l’empatía, la cooperació, la
reflexió, la autocrítica, la superació...
Treballar en
equips base fomenta la cohesió del grup i l’atenció a la diversitat. Un alumne
brillant, pot consolidar els seus aprenentatges al ser capaç d’explicar
conceptes als altres. Un alumne amb dificultats, rep l’ajuda dels companys i
comparteix l’èxit, de manera que la seva autoestima es veu reforçada. Tots els
membres tenen una funció i una responsabilitat, de manera que entre tots
cooperen fins, per consens, resoldre l’activitat proposada.
A la comunitat de
grans, gaudim del treball en equip i som cada vegada més capaços de fer-ho amb
èxit. Aprendre junts ens està fen més
grans!
No hay comentarios:
Publicar un comentario